יום שבת, 16 ביולי 2016

מסמכי גוגל מגבירים את מעורבות תלמידינו בתהליכי הוראה למידה והערכה

תלמידים רבים, חכמים , נבונים, יצירתיים, ואף מצטיינים אבל אינם אוהבים לדבר בכיתה , תמיד ידעו את התשובה הנכונה אבל לא תמיד רצו או הזדמן להם לענות עליה במליאה אולי בגלל גמגום, ואולי בגלל מצב רוח עגום של אותו יום ,ואולי מאלף סיבות אחרות שקשה לנו כמורים להגיע אליהן ,תלמידים אלה אפילו לקרוא בכיתה לפני כולם  התקשו , הסמיקו, גמגמו, ולא רצו להשתתף מסיבות אישיות , סביבתיות, נפשיות, כמו חוסר בטחון עצמי , ואף טבע של אדם , ומי אמר שתלמידים שתמיד עונים ומרעישים ואנוכיים הם תמיד הכי טובים בכיתה כי חבית מלאה מתגלגלת לה בשקט להפך מריקנית שמרעישה תמיד.
תלמידים אלה אולי הם עם פגם דיבור , אולי חוששים שאין להם תשובה נכונה, או תשובה בעלת ערך, אולי הם צריכים יותר זמן לחשוב  לפני שהם עונים , אולי בישנים ,ואולי כמו בכול חברה הוריהם השאירו להם חורים באישיות כי לא כול  הורה למד את  תאוריית החניכה או חינכו לפי האינטליגנציות המרובות של גרדנר.
הטכנולוגיה היום מספקת לנו כלים שמאפשרים לתלמידים להשתתף יותר בכיתה , לשתף רעיונות שלהם , לשאול שאלות לדוגמה  במסמכים של גוגל  טפסים או המסמכים המשותפים של גוגל מאפשרים לנו לעזור לתלמידים אלה להיות יותר מעורבים בכיתה , לגרום להם לשאול שאלות  להחליף רעיונות, לתרום לשיח של עמיתים, ואף להיות מעורבים ביצירת תוצר משותף
במצב המסורתי המורה שואל שאלה בכיתה תלמידים אחדים מרכינים  את הראש ואחרים עושים כאילו עסוקים , ואחרים מתחבאים ועוד קבוצה צריכה יותר זמן , ואחרים שעונים מיד  ומקלקלים את דרך החשיבה בכיתה , וישנם המועטים שתמיד מרימים את היד ושלא לדבר על המורים ששואלים שאלה וישר מתחילים לענות עליה מבלי לתת רגע לתלמידיהם לחשוב , ובכך הרבה תלמידים נזרקים אל מחוץ לכיתה למרות שהם פיזית נמצאים בתוכה, כי המורה אינו מזמן , אינו סבלני אינו משתף , ואינו מתחשב  אף לחוץ   בהספקת החומרים ובזמן , ותלמידים אלה תמיד הם המפסידים גם בדרך הלמידה וגם בתוצאותיה
הכלים הטכנולוגים עוזרים לנו כמורים לאסוף את כל התשובות של התלמידים ובכך גורמים להם להיות מעורבים , כולם עונים, כולם מתייחסים, וכולם מקבלים תגובות הן מתלמידים אחרים והן מהמורה עצמו , כאן מדובר במורה מסוג אחר מורה  מזמן , משתף, ממוחה , מנחה, תומך, מתעדכן, מאפשר, מעודד, נותן הזדמנויות שוות ,  שולט בטכנולוגיה , הוא מאתגר וקרוב לעולמם של תלמידיו , ראוי לציין  שבתור תלמיד הייתי מהקבוצה של התלמידים   לקחו להם את התשובה מהפה וכשהורי ביקרו בבית ספר המחנך נתן  להם משוב שלילי שאיני משתתף דיו  בשיעורים .וובעבודתי כמורה  לפני תקופה קצרה  שאלתי את השאלה בכיתה  ולא תמיד התאפשר לי לשמוע את כל תגובותיהם של תלמידי ,וחבל.....
הטופס של גוגל למשל  מאפשר לשלוח אותו לתלמידים במגוון של דרכים , הן באמצעות דואר אלקטרוני והן בclassroom או להדביק במסמך משותף של גוגל דוקס , או  באמצעותQR ברקוד ואפילו באמצעות קישור באתר הכיתה , כל התלמידים מקבלים אותה הזדמנות שיתוף ואף אחד לא לוקח את התשובה של מישהו אחר , ואם תלמיד מגמגם הוא,תמיד יכול לכתוב ולהתבטא,  ואם אחר צריך יותר זמן , הוא מקבל את כל הזמן שבעולם כדי להרהר וענות בצורה נאותה , ואם תלמיד רוצה לשאול ולהיעזר באחרים יש לו את ההזדמנות , ואם תלמיד רוצה לחקור ולחזור למקורות אין מה שמגביל אותו ואם תלמיד יצירתי ויש לו יתר מרעיון אחד הוא יכול להגיש מס' תגובות בבטחה ולקבל עליהם תגובות הן מהמורה והן מחבריו
המורה מקבל את התוצאות כתובות דיגיטליות שהוא יכול לעשות אתם הרבה יותר מטקסט כתוב בטוש על הלוח , כמו לערוך טבלת השוואה , למיין, לתאם , לפתיח רעיונות על רעיונות שנכתבו, להסיק מסקנות , לפתיח חשיבה , לצור גרפים , ותרשימיםwordle.net' ' מפת מושגים דיגיטלית ושיתופית שזה יותר מושך ויזואלית שקוף ומעצים את כול תלמידינו
איך עושים זאת , יוצרים שאלון בגוגל דוקס , מסוג פסקה או באמצעות השאלון של המצגת שהמרצה מציג , כך גדל הסיכוי שכל התלמידים ימלאו את הטופס יש להקפיד שהתלמידים יכנסו לטופס באמצעות ססמה כדי שהמורה ידע בוודאות מי כתב ?מה ?ולהגביל את הטופס למשתמשי בית הספר בלבד , במקרה הזה עדיף לשלוח באמצעות הבclassroom , המורה מפעיל את האפשרות לקבל התראה בכל פעם שתלמיד שולח את השאלון כדי שהוא גם יענה בזמן אמת
כלים ----התראות---- כל פעם שהמשתמש שולח טופס --- יידע במייל מיד ,
ולשלוח את הטופס לתלמידים כאשר התשובות של כולם הם ציבוריות ומפורסמות באתר

זוהי דרך שתספק  לתלמידים  הזדמנות לשאול , להגיב , להתבטא להתחבר , לתקשר ובמיוחד לתלמידים שקטים  כמוני , ראוי לציין שהכלים של גוגל הם כלי אחד ממגו
ון רחב של כלים טכנולוגים שיכולים לשמש אותנו בעבודתנו  בבית ספר
הנכתב  נשען על המאמר באנגלית
http://bit.ly/29OD0O6

     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה